παρέχεται από
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΕΣ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
ΠΡΟΚΗΡΥΞΕΙΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
ΑΝΟΙΧΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
ΕΠΟΠΤΕΥΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ » ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ » Συνέντευξη Υπουργού ΠΕΚΑ, Γ. Παπακωνσταντίνου στο REAL PLANET της REAL NEWS και στις δημοσιογράφους Αλεξάνδρα Χαίνη και Έφη Λάσκα
Συνέντευξη Υπουργού ΠΕΚΑ, Γ. Παπακωνσταντίνου στο REAL PLANET της REAL NEWS και στις δημοσιογράφους Αλεξάνδρα Χαίνη και Έφη Λάσκα

 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Ποια είναι τα κριτήρια που θέτετε για την αξιοποίηση του Ελληνικού, τι θέλετε ακριβώς να γίνει;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η δική μας προσδοκία από την πρόσκληση ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση του Ελληνικού είναι κατ’ αρχάς, να υπάρξει συμμετοχή αξιόλογων επενδυτικών σχεδίων. Στόχος μας είναι η αξιοποίηση του Ελληνικού να αποτελέσει ένα διεθνές πρότυπο ανάπτυξης του χώρου, αλλά και μια αναπτυξιακή ένεση συνολικά για την χώρα μας. Από το σύνολο του έργου, που έχει ήδη γίνει, τόσο από την Ελληνικόν ΑΕ, όσο και από μελέτες πλαίσιο που έχουν υπάρξει, συμπεριλαμβανομένης και αυτής του κ. Acebillio, προκύπτει ότι ο χώρος μπορεί να περιλάβει πράσινο 40%-50%, λαμβάνοντας υπόψη και το άνυδρο της περιοχής και ικανή δομημένη επιφάνεια για χρήσεις εμπορικές, πολιτιστικές, οικιστικές που θα μπορέσουν να καταστήσουν την επένδυση προσοδοφόρα για το δημόσιο, αλλά και βιώσιμη για τον επενδυτή.
Βγαίνουμε στο διεθνή διαγωνισμό έχοντας δώσει κατευθύνσεις και όχι τελικό σχέδιο, γιατί ο στόχος είναι να υπάρξει μια συνολική λεπτομερής πρόταση επένδυσης, που να αποφέρει το μέγιστο όφελος για το Ελληνικό Δημόσιο, τόσο σε όρους οικονομικούς όσο και σε όρους αξίας και αναβάθμισης για την πόλη και την χώρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Αυτές τις ημέρες κλείνει η διαβούλευση για το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας. Το κείμενο συντάχθηκε πριν αναλάβετε ως Υπουργός Περιβάλλοντος. Θεωρείτε ότι πρέπει να γίνουν αλλαγές και πότε εκτιμάτε ότι θα ψηφιστεί;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η πρόθεση και ο προγραμματισμός μας είναι να προχωρήσουμε στη θέσπιση του πολύ γρήγορα. Και είναι προφανές ότι στόχος του διαλόγου ήταν να ακούσουμε, να αποδεχτούμε και, άρα, να ενσωματώσουμε προτάσεις των φορέων. Και αυτό θα γίνει. Ο στόχος μας παραμένει: η Αθήνα, ανταγωνιστική μεσογειακή πρωτεύουσα, με ποιότητα ζωής για τους πολίτες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε σε σχέση με το πρόγραμμα Αθήνα 2014; Τι γίνεται με την περίφημη πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Το σχέδιο για την Αθήνα του 2014 φιλοδοξούσε να είναι ένα σχέδιο πρότυπων αστικών αναπλάσεων και, σε μεγάλο βαθμό, έχει ενεργοποιηθεί και υλοποιείται σε πολλές πτυχές του. Ως προς την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση από χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση, για να χρηματοδοτηθούν σχετικές αρχιτεκτονικές μελέτες. Τη συνεργασία αυτή έχουμε σκοπό να την προχωρήσουμε και οι σχετικές μελέτες θα καταδείξουν τις διαφορετικές δυνατότητες ανάπλασης και τελικά της ανασυγκρότησης του κέντρου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί δεν έχει γίνει καμία κατεδάφιση αυθαιρέτων κτισμάτων; Πρόκειται να κάνετε κάτι τέτοιο άμεσα;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Το πλαίσιο για τη διευκόλυνση των κατεδαφίσεων με τη λειτουργία μίας κεντρικής υπηρεσίας στο ΥΠΕΚΑ, όπως γνωρίζετε, είναι πάρα πολύ πρόσφατο. Ταυτόχρονα, τρέχει και η ρύθμιση αυθαιρέτων που δίνει μία δεύτερη ευκαιρία σε πολλούς αυθαιρετούχους να ανακτήσουν το δικαίωμα αξιοποίησης της περιουσίας τους. Άρα, προχωρήσαμε αρκετά προσεκτικά, αλλά σύντομα θα αρχίσει να υλοποιείται το πλάνο κατεδαφίσεων, που έχει εκπονηθεί από την αρμόδια υπηρεσία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι θα συμβεί με όσους πλήρωσαν για την τακτοποίηση αλλά στην πορεία προέκυψε ότι τα ακίνητά τους βρίσκονται σε δασική έκταση;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Το έχουμε ξεκαθαρίσει πολλές φορές. Οι δασικές εκτάσεις εξαιρούνται από τη ρύθμιση. Από εκεί και πέρα, ο πολίτης, που διεκδικεί αποχαρακτηρισμό, μπορεί να υπαχθεί, αλλά με δική του ευθύνη, θεωρώντας ότι τελικά δεν θα υπαχθεί η περιουσία του στο δασικό χάρτη. Όμως εξ’ αρχής η θέση του Δημοσίου είναι ότι δεν μπορεί να ρυθμιστεί, γι’ αυτό και τα χρήματα, σε περίπτωση μη δικαίωσης, δεν μπορούν να επιστραφούν. 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Σε τι οφείλεται η «απροθυμία» των πολιτών να τακτοποιήσουν τα αυθαίρετά τους, μήπως δεν έχουν εμπιστοσύνη στη ρύθμιση;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεν υπάρχει «απροθυμία» των πολιτών, ούτε ζήτημα εμπιστοσύνης στη ρύθμιση. Ο ρυθμός ανταπόκρισης, όμως, είναι αποτέλεσμα της ευρύτερης οικονομικής στενότητας, ειδικά αυτό το τελευταίο τρίμηνο του έτους, όπου συσσωρεύονται σχεδόν όλες οι φορολογικές υποχρεώσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Η Κερατέα έχει εξαιρεθεί από τον διαγωνισμό για την επεξεργασία των απορριμάτων της Αττικής, λόγω του ότι δεν έχει βρεθεί λύση. Σε περίπτωση που δεν συμφωνήσετε τελικά με τον Δήμου, ποιο θα είναι το επόμενο βήμα;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεν θέλω να προδιαγράψω αποτυχία στη συνεννόηση με τον Δήμο Λαυρεωτικής. Θέλω να σταθώ στο γεγονός ότι είμαστε πολύ κοντά να κλείσει ένα ζήτημα που ταλαιπωρεί την Αθήνα, όλο το Λεκανοπέδιο της Αττικής, εδώ και δεκαετίες. Και δεν εννοώ φυσικά μόνο το θέμα της Κερατέας, αλλά συνολικά το θέμα της διαχείρισης απορριμμάτων.
Έχει γίνει πολλή δουλειά, με όλους, τους εμπλεκόμενους Δήμους, την Περιφέρεια και φυσικά με το Υπουργείο Εσωτερικών. Όλοι έχουμε συνεργαστεί πολύ εντατικά. Αυτή η δουλειά οδήγησε στο διεθνή διαγωνισμό για την κατασκευή των εργοστασίων επεξεργασίας απορριμμάτων. Και εφόσον συνεχίζουμε στο ίδιο πνεύμα συνεργασίας και με αυτό το ρυθμό φιλοδοξούμε θα έχουμε οριστική και ολοκληρωμένη εφαρμογή του Περιφερειακού Σχεδιασμού Αττικής πολύ σύντομα, με την προκήρυξη στις αρχές του έτους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όμως μέχρι να προχωρήσουν τα νέα εργοστάσια, η Φυλή θα έχει κορεστεί. Έχετε προβλέψει εναλλακτική χωροθέτηση;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καταρχάς, θα πρέπει να είναι σαφής η κατανομή των αρμοδιοτήτων, μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων, σχετικά με την διαχείριση των απορριμμάτων. Το ΥΠΕΚΑ χαράζει την εθνική στρατηγική διαχείρισης των αποβλήτων και είναι αρμόδιο για την εξέταση της υποβληθείσης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και την έγκριση περιβαλλοντικών όρων, έργων και δραστηριοτήτων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΔΣΑ), ανάλογα με την κατηγορία του έργου. Το ΥΠΕΚΑ δεν χωροθετεί. Οι φορείς διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΦοΔΣΑ), που συγκροτούνται από τους οικείους ΟΤΑ, είναι υπεύθυνοι για τη διαχείριση των απορριμμάτων της περιοχής ευθύνης τους και αυτοί χωροθετούν.
Πράγματι, η εναπομένουσα χωρητικότητα του Χώρου Υγειονομικής Ταφής (Χ.Υ.Τ.) της Φυλής σήμερα υπολογίζεται σε περίπου τέσσερα χρόνια. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που επιμένουμε στην δημοπράτηση των έργων επεξεργασίας απορριμμάτων της Αττικής, το συντομότερο δυνατό, και την τήρηση συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Υπάρχει μια αίσθηση ατιμωρησίας όσον αφορά στις επιχειρήσεις που ρυπαίνουν. Πληρώνονται τα πρόστιμα και αν ναι πόσα χρήματα έχετε εισπράξει μέχρι σήμερα;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ:Μέχρι σήμερα η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, από τη σύστασή της έχει επιβάλει πρόστιμα της τάξης των 28 εκ. ευρώ, τα περισσότερα από τα οποία πληρώνονται και αποδίδονται στον Κρατικό Προϋπολογισμό και πρόσφατα στο Πράσινο Ταμείο. Τονίζω ότι, από το 2010, η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» εφαρμόζεται στο πλαίσιο της νομοθεσίας για την περιβαλλοντική ευθύνη, σύμφωνα με την οποία ο ρυπαίνων είναι και οικονομικά υπεύθυνος για το κόστος της υλοποίησης των προβλεπομένων μέτρων πρόληψης και αποκατάστασης της περιβαλλοντικής ζημιάς. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα ισχυρή οριζόντια ρύθμιση που κατοχυρώνει την ανάληψη της περιβαλλοντικής ευθύνης από τους ρυπαντές, ώστε να αναλαμβάνεται και η υποχρέωση της αποκατάστασης της περιβαλλοντικής ζημιάς που έχει συντελεστεί ή αυτής που πρόκειται να εκδηλωθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Θα προχωρήσει τελικά η αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ και, αν ναι, πότε και με ποιον τρόπο;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ έχουμε ανακοινώσει ότι θα προχωρήσει μέσα στο 2012. Εξετάζουμε όλες τις δυνατότητες αξιοποίησης αυτού του περιουσιακού στοιχείου – ειδικά μέσα από τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται και με την ενσωμάτωση του τρίτου ενεργειακού πακέτου – και με τη βοήθεια των συμβούλων και του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, προφανώς, θα επιλέξουμε την πιο προσοδοφόρα μέθοδο για το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και την πιο πρόσφορη για την ανάπτυξη της εταιρίας. Έχω, ήδη, αναφέρει δημόσια σε τρεις επιλογές: μείωση του ποσοστού που κατέχει το δημόσιο, δημιουργία και πώληση μιας «μικρής ΔΕΗ», πώληση μεριδίου στις θυγατρικές μεταφοράς και διανομής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Επίσης, πώς δικαιολογείτε την αύξηση των τιμολογίων σε μια τόσο δύσκολη περίοδο για τους πολίτες;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Τα ελλείμματα που δημιουργούνται στο σύστημα ηλεκτροδότησης και στην ΔΕΗ λόγω των χαμηλών τιμολογίων, ξέρουμε ότι, με μαθηματική ακρίβεια, θα επιβαρύνουν τους πολίτες πάλι στο τέλος. Αυτό που επιχειρούμε να κάνουμε είναι να βρούμε μία δύσκολη ισορροπία, να διαμορφωθεί ένα τιμολόγιο που να είναι βιώσιμο για την επιχείρηση, και συμβατό με τις υποχρεώσεις μας στην Ε.Ε., και ταυτόχρονα, να έχουμε ειδικές προβλέψεις και εκπτώσεις για τις πιο ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, λαμβάνοντας γενικότερα υπόψη τη δυσκολία, στην οποία βρίσκονται τα ελληνικά νοικοκυριά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Με πρόσφατο νόμο τίθεται στη διάθεση του κράτους το 95% των εσόδων του Πράσινου Ταμείου. Υπό την παρούσα οικονομική συγκυρία πόσο χρήσιμο είναι ένα ποσό της τάξεως του 1 δισ. να «κάθεται»;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Στην οικονομική κατάσταση που βρίσκεται η χώρα, αποφασίστηκε όχι η διάθεση, αλλά η δυνατότητα διάθεσης μέρος του αποθεματικού του Πράσινου Ταμείου στον Κρατικό Προϋπολογισμό, εφόσον καταστεί μείζονα ανάγκη. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα γίνει. Κι επισημαίνω ότι η χρηματοδότηση οποιασδήποτε δημόσιας δραστηριότητας από το Ταμείο λειτουργεί αυξητικά του ελλείμματος, άρα δεν εξυπηρετεί στην επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου, αλλά μόνο σε μια ακραία ανάγκη ρευστότητας.
Το δεύτερο μέρος της ρύθμισης αφορά στο όριο δαπάνης για το Πράσινο Ταμείο σε κάθε έτος. Ορίστηκε όριο το 5% των διαθεσίμων. Αυτή η ρύθμιση πρώτα από όλα και πάνω από όλα διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του Ταμείου, αλλά και την ύπαρξη ενός σοβαρού σχεδιασμού και προγραμμάτων με συγκεκριμένη στόχευση και ένα ποσό 400 εκ. ευρώ για διάθεση, στα επόμενα χρόνια. Ήταν επιλογή μας να διατεθούν τα χρήματα αυτά μέσα από προγράμματα και σταδιακά να απορροφηθούν σε έργα χρήσιμα για το αστικό και φυσικό περιβάλλον από τους τελικούς δικαιούχους. Και τα έργα αυτά δεν είναι αυτονόητο ότι είναι ώριμα ή έτοιμα σε επίπεδο δήμων για να χρηματοδοτηθούν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Υπάρχει η αίσθηση ότι η πράσινη ανάπτυξη έχει επικεντρωθεί στα έργα ΑΠΕ και μάλιστα χωρίς περιορισμούς. Ωστόσο, δεν διαφαίνεται κινητικότητα στον τομέα των πράσινων επενδύσεων...
 
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να τα πάρουμε με τη σειρά; Τα έργα ΑΠΕ είναι πολύ σημαντικό μέρος του σχεδίου για την πράσινη ανάπτυξη, καθώς εκπληρώνουν τρεις πολύ σημαντικούς στόχους: την κάλυψη του 20% της ενεργειακής ζήτησης από ανανεώσιμες πηγές ως το 2020 στο πλαίσιο των δεσμεύσεων μας για την κλιματική αλλαγή, την ανάπτυξη της περιφέρειας και τη δημιουργία θέσεων εργασίας σε νέους τομείς της οικονομίας, την αλλαγή του ενεργειακού μίγματος και την ενεργειακή επάρκεια της χώρας. Δεν είναι όμως μόνο αυτή η μέριμνά μας. Προχωράμε με όσα περισσότερα μέσα και πόρους διαθέτουμε στα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας, μέσα από το Πράσινο Ταμείο προωθούμε τις αστικές αναπλάσεις, αλλά και την προστασία των δασών και του θαλασσίου περιβάλλοντος. Για πρώτη φορά υπάρχουν οριοθετημένες προστατευόμενες περιοχές και φορείς διαχείρισης που οργανώνονται και χρηματοδοτούνται. Στη διαχείριση αποβλήτων και υδατικών πόρων έχουν γίνει σημαντικά βήματα. Στη χωροταξία και στον πολεοδομικό σχεδιασμό έχουμε ανοίξει το διάλογο σχεδόν σε όλη την χώρα, ενώ θεσπίζεται το ένα μετά το άλλο τα ειδικά χωροταξικά σχέδια.
Τέλος, παρά την γενική οικονομική δυσκολία, οι πράσινες επενδύσεις – είτε μιλάμε για ενέργεια, είτε σκουπίδια, είτε για υδατικούς πόρους – αν και με βραδύτερους ρυθμούς από ό,τι δικαιολογούν οι προοπτικές και οι αποδόσεις, είναι από τους λίγους τύπους επενδύσεων που προσελκύουν αυτή τη στιγμή επενδυτικό ενδιαφέρον και κεφάλαια στην χώρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Το πρόγραμμα «Ήλιος» απαιτεί 200.000 στρέμματα γης – «τρεις Σερίφους», όπως έχετε πει. Πώς σκοπεύετε να το χωροθετήσετε;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Προφανώς, πρώτος στόχος, τώρα που έχει διαμορφωθεί το ευρύτερο τεχνικό πλαίσιο του έργου, είναι να αποκτήσει κοινό ή αλλιώς αγοραστές για την ενέργεια που θα παραχθεί. Και στρεφόμαστε στην Βόρεια Ευρώπη, ειδικά στην Γερμανία, γιατί με αυτούς μπορούμε να συνδεθούμε μέσω των Ευρωπαϊκών δικτύων και στο πλαίσιο της ΕΕ να βασιστούμε σε ένα κοινό θεσμικό πλαίσιο. Το έργο, προφανώς, δεν πρόκειται να χωροθετηθεί σε μια ενιαία περιοχή.
Ήδη, με τη συνεργασία του ΟΚΧΕ, χαρτογραφούνται όλοι οι διαθέσιμοι δημόσιοι και δημοτικοί χώροι – παλιά λατομεία, παλιά στρατόπεδα, εκτάσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης που δεν μπορούν να καλλιεργηθούν κ.λπ. – ώστε κατά προτεραιότητα να αποτελέσουν τα πεδία εγκατάστασης των φωτοβολταϊκών. Είναι σαφές ότι υπάρχουν πολλά θέματα να διευθετηθούν ακόμη, συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδότησης από τους Ευρωπαίους καταναλωτές μέσω εγγυημένων τιμών για την εξαγωγή «καθαρής ενέργειας». Γι αυτό άλλωστε βρισκόμαστε σε συνεργασία τόσο σε διμερές επίπεδο – π.χ. με την Γερμανία – όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους εταίρους μας.

| | | | | | |