παρέχεται από
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΕΣ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
ΠΡΟΚΗΡΥΞΕΙΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
ΑΝΟΙΧΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
ΕΠΟΠΤΕΥΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ » ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ » ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ » Ομιλία Υφυπουργού ΠΕΚΑ, Μάκη Παπαγεωργίου, στο συνέδριο “BALKANS OIL & GAS, 2012 SUMMIT”
Ομιλία Υφυπουργού ΠΕΚΑ, Μάκη Παπαγεωργίου, στο συνέδριο “BALKANS OIL & GAS, 2012 SUMMIT”

 Αθήνα, 26 Σεπτεμβρίου 2012

ΟΜΙΛΙΑ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΕΚΑ, ΜΑΚΗ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ “BALKANS OIL & GAS, 2012 SUMMIT”.


Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί, κύριοι Πρέσβεις,
Κυρίες και κύριοι,

Είναι μεγάλη μου χαρά και τιμή να βρίσκομαι σήμερα εδώ, ανάμεσα σε άξιους εκπροσώπους της πολιτικής και του επιχειρηματικού κόσμου, κηρύσσοντας την έναρξη αυτού του Συνεδρίου.
 
Τα Βαλκάνια θα διαδραματίσουν, τα προσεχή χρόνια, κομβικό ρόλο στη διαμόρφωση του νέου Ενεργειακού Χάρτη. Θα ήθελα λοιπόν να καλωσορίσω όλους τους ομολόγους μου από τις χώρες της Βοσνίας, της Κροατίας, του Μαυροβουνίου και της Αλβανίας, τους καταξιωμένους επαγγελματίες και επιστήμονες του ενεργειακού χώρου, που βρίσκονται ανάμεσα μας.
 
Η συμμετοχή στο Συνέδριο αποτελεί μία εξαιρετική αφορμή να σας εκθέσω, με σαφήνεια και αμεσότητα, το στρατηγικό σχέδιο και τους στόχους που η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου προτίθεται να επιδιώξει και ακολουθήσει στον τομέα του Ενεργειακού Σχεδιασμού.

Στρατηγικός μας στόχος, είναι πάντοτε ο προσδιορισμός και η επίτευξη του βέλτιστου ενεργειακού μίγματος, που μεταφράζεται φυσικά στο συνδυασμό της μέγιστης ενεργειακής απόδοσης με την ελάχιστη περιβαλλοντική επιβάρυνση. Στο πλαίσιο αυτό, επιδιώκουμε την αξιοποίηση του ιδιαίτερου γεωλογικού τοπίου της χώρας, του πλούτου της σε ορυκτά, και μέσα από  ένα καταρτισμένο πλάνο να πετύχουμε αυτούς τους στόχους. Και βεβαίως, στοχεύουμε στην προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων, την ανάπτυξη γεωπολιτικών συνεργειών και την παροχή επενδυτικών κινήτρων, συμβατών με την γεωλογική πολυπλοκότητα και τις τεχνικές προκλήσεις της περιοχής.

Ταυτόχρονα, σχεδιάζουμε τη σταδιακή μείωση της εξάρτησης από τα εισαγόμενα καύσιμα, ιδιαίτερα στη σημερινή ρευστή οικονομική συγκυρία. Η Ελλάδα, λόγω του γεγονότος ότι εισάγει το σύνολο των αναγκών της σε πετρέλαιο, και του ενεργειακού της ισοζυγίου που εξαρτάται σε ποσοστό άνω του 50% από αυτό, υφίσταται δυστυχώς με άμεσο τρόπο αυτή την περίοδο, τις επιπτώσεις από την έλλειψη σταθερότητας.

Υπό αυτήν την έννοια, η αξιολόγηση του αποθεματικού δυναμικού της χώρας σε ορυκτό πλούτο και υδρογονάνθρακες, με σκοπό τη μελλοντική εξόρυξη και αξιοποίηση τους, είναι ζήτημα εθνικής προτεραιότητας για εμάς, ειδικά αυτή τη στιγμή. Μπορεί να αντιμετωπίζουμε τις δυσκολίες που βιώνει ολόκληρος ο Ευρωπαϊκός Νότος και ευρύτερα η Ανατολική Μεσόγειος, όμως γνωρίζουμε πως η γεωγραφική μας θέση κρύβει μεγάλες ευκαιρίες, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό έχουν μείνει μέχρι στιγμής αναξιοποίητες. Στοχεύουμε ξεκάθαρα να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος αυτών των ετών.

Στον νέο ενεργειακό χάρτη που διαμορφώνεται στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, η Ελλάδα διεκδικεί ισότιμη θέση. Αυτό σημαίνει απαγκίστρωση από τον ακριβό και αντιπαραγωγικό ρόλο του απλού εισαγωγέα και καταναλωτή ενέργειας και βεβαίως ενίσχυση του ρόλου της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου. Σημαίνει τέλος, το σταδιακό πέρασμα από την κατανάλωση στην παραγωγή ενεργειακών πρώτων υλών.

Οι οικονομικές εξελίξεις, και οι νέοι συσχετισμοί που διαμορφώνονται, καθιστούν επιβεβλημένη την προσήλωση στην επίτευξη διεθνών συνεργασιών και την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων υψηλού επιπέδου, με στόχο την ανάπτυξη. Για το λόγο αυτό, η Ελλάδα επιδιώκει την ενεργό συμμετοχή της στα σχεδιαζόμενα έργα για τη μεταφορά φυσικού αερίου προς την Ευρωπαϊκή Ένωση είτε από νέες πηγές, όπως αυτή της περιοχής της Κασπίας, είτε και από νέες διαδρομές αερίου. Για την εκπλήρωση του στρατηγικού της ρόλου και τη διακίνηση φυσικού αερίου είτε σε αέρια, είτε σε υγροποιημένη μορφή (LNG), η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει υφιστάμενες υποδομές, αλλά και νέες που βρίσκονται ήδη υπό σχεδιασμό. Ιδιαίτερα μάλιστα μετά την ανακάλυψη σημαντικών κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην γειτονική Κύπρο και το Ισραήλ, η πρόκληση γίνεται ακόμη μεγαλύτερη για εμάς.

Τους ίδιους στρατηγικούς στόχους, της χάραξης και διαμόρφωσης ξεκάθαρης ενεργειακής πολιτικής, της προσέλκυσης ξένων επενδύσεων και της μεταφοράς κεφαλαίων και τεχνογνωσίας, υπηρετεί και το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, που στο κομμάτι της Ενέργειας αφορά στην αποκρατικοποίηση του ομίλου φυσικού αερίου ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ, και συνακολούθως του ποσοστού του Δημοσίου στα Ελληνικά Πετρέλαια. Στο πλαίσιο του εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού και στις δύο περιπτώσεις θα προκριθεί η πρόταση εκείνη, που θα εξυπηρετεί στο μέγιστο βαθμό τον εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό και το δημόσιο συμφέρον. 

Οι δυνατότητες της Ελλάδας στον τομέα της Ενέργειας είναι γνωστές εδώ και αρκετά χρόνια. Έλειπε όμως το επιχειρησιακό σχέδιο, η πολυεπίπεδη νομική, τεχνική, οικονομική και γεωπολιτική προσέγγιση και πιθανώς και η πολιτική βούληση, ώστε να περάσουμε, από το επίπεδο του οράματος, στην πράξη. Στο σημείο αυτό, επιτρέψτε μου να αναφερθώ στα ζητήματα που αφορούν την έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων, που αποτελούν και το κεντρικό θέμα του Συνεδρίου σήμερα. Τα ζητήματα αυτά χειρίζεται με ιδιαίτερη επιτυχία και απτά αποτελέσματα ο Υπουργός κ. Λιβιεράτος.

Για να αναφερθούμε εν συντομία στο ιστορικό κομμάτι της συντονισμένης αναζήτησης υδρογονανθράκων στην Ελλάδα, θα πρέπει να πάμε πίσω στις αρχές της δεκαετίας του ‘70. Οι επιτυχείς έρευνες στο Βόρειο Αιγαίο, τη δεκαετία του 1970 από διεθνείς εταιρίες, κατέληξαν  στην έναρξη της παραγωγής στον Πρίνο και τη Νότια Καβάλα το 1981, από όπου αντλήθηκαν μέχρι σήμερα περίπου 120 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου. Την ίδια εποχή ιδρύθηκε η Δημόσια Επιχείρηση Πετρελαίου (ΔΕΠ) ως Ανώνυμη Εταιρεία με τα διάδοχα σχήματα με τις αναγκαίες υποδομές, μέσω των οποίων αποκτήθηκε η απαιτούμενη τεχνογνωσία, που οδήγησε σε ανακαλύψεις μικρών, βέβαια, κοιτασμάτων όπως το Κατάκολο και η Επανομή. Ταυτόχρονα, διερευνήθηκαν με σεισμικές  έρευνες εκτεταμένες περιοχές του Ιονίου και το Βορείου Αιγαίου, περίπου 17.000 χιλιόμετρα σεισμικών γραμμών που σήμερα ανήκουν στο αρχείο υδρογονανθράκων του Υπουργείου μας. Οι έρευνες αυτές επέτρεψαν τον πρώτο γύρο παραχωρήσεων της χώρας το 1996.

Έκτοτε, για διάφορους λόγους, ένας σημαντικός ενεργειακός πυλώνας της χώρας με μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές δεν εκμεταλλεύτηκε τη δυναμική του, καθώς το οικονομικό μοντέλο το οποίο ακουλουθήσαμε  για χρόνια στηριζόταν στον εξωτερικό δανεισμό. Σήμερα όμως, και μετά από σχεδόν έξι χρόνια υφεσιακής πορείας, όλοι είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε πως η οικονομική ανάταξη και ανάπτυξη δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο με δημοσιονομικά μέτρα και περικοπές, αλλά πρωτίστως μέσα από τη δημιουργία πρόσθετου πλούτου, την εισροή επενδυτικών κεφαλαίων, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Όλες οι πλουτοπαραγωγικές πηγές της χώρας οφείλουν να αξιοποιηθούν στο έπακρο, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για το εθνικό συμφέρον. Αυτό δεν αφήνει περιθώρια για αδράνεια, ή περαιτέρω καθυστερήσεις σε όσα θα έπρεπε να έχουν δρομολογηθεί εδώ και χρόνια.

Κινούμαστε με αδιαπραγμάτευτο κριτήριο την διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, την μέριμνα για το περιβάλλον και την απόλυτη διαφάνεια: Καμία απόφαση δεν λαμβάνεται προτού ακολουθηθούν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες, της δημόσιας διαβούλευσης, της πλήρους ενημέρωσης των τοπικών κοινωνιών, της εξαντλητικής επεξεργασίας και της απαραίτητης εφαρμογής υψηλών προδιαγραφών, από τις αρμόδιες Επιτροπές και από τους Αναδόχους των πάσης φύσεων έργων που έχουν σχέση με την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της χώρας. Και εξυπακούεται πως, καμία σύμβαση δεν υπογράφεται χωρίς την κύρωση της από την Βουλή των Ελλήνων.

Κινητήριος δύναμη στις προσπάθειες μας, είναι η κοινή αντίληψη ότι πρόκειται για μία εθνική προσπάθεια. Όλοι σήμερα αντιλαμβάνονται πως η αξιοποίηση του εθνικού πλούτου με στόχο την ανάπτυξη, συνδέεται με το «καλώς έχειν» του ελληνικού λαού. Χρειάζεται ψύχραιμη πληροφόρηση, σύγκριση με επιτυχημένα πρότυπα όπως αυτό της Νορβηγίας, όπου η εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων αποτελεί κεντρικό πυλώνα της οικονομίας και το πλεόνασμα κερδών από τη διαχείριση των ενεργειακών αποθεμάτων κατευθύνονται σε ένα Εθνικό Ταμείο, που στηρίζει το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας τους.

Αξιόπιστες εκτιμήσεις εμπειρογνωμόνων και επιστημονικών φορέων αναφέρουν πως μπορούμε να ακολουθήσουμε αυτό το μοντέλο. Πως η  Ελλάδα, σε βάθος 15ετίας, θα μπορούσε να καλύπτει από εγχώριες πηγές υδρογονανθράκων το 30% των αναγκών της χώρας. Με άλλα λόγια, πως μπορούμε να αντικαταστήσουμε το 30% των δέκα με δώδεκα δισεκατομμυρίων ευρώ που δαπανούμε για εισαγωγές πετρελαιοειδών κάθε χρόνο, με ελληνικούς υδρογονάνθρακες. Καλύτερα όμως να μην συζητάμε εκ των προτέρων για ποσά και εκτιμήσεις, οι οποίες είναι εκ φύσεως ασταθείς και ευμετάβλητες, και που η πράξη θα αποδείξει αν είναι ορθές. Ειδικά στο συγκεκριμένο ζήτημα, που η ανάγκη βαθιάς επιστημονικής γνώσης, εξειδικευμένης τεχνικής κατάρτισης και δυνατότητας ανάληψης υψηλού επιχειρηματικού ρίσκου, όταν δεν υπάρχει, μπορεί να οδηγήσει σε υπεραπλούστευση και εσφαλμένη ενημέρωση. Είναι καθήκον μας να διαλύσουμε μύθους μέσα από την έρευνα και τα δεδομένα και να προχωρήσουμε βασισμένοι σε μια πλήρη και με τεκμηριωμένα στοιχεία έρευνα. Προχωράμε βήμα-βήμα, χωρίς αυτό να συνεπάγεται την παραμικρή καθυστέρηση, αξιοποιώντας το επιτυχημένο παράδειγμα της Κύπρου στον συγκεκριμένο τομέα.

Το πρώτο ουσιαστικό βήμα, μετά από πολλά χρόνια, προς την κατεύθυνση της αναζήτησης υδρογονανθράκων έγινε στα τέλη του περασμένου έτος, όταν και δημοσιεύθηκε η διεθνής πρόσκληση για σεισμικές έρευνες -μη αποκλειστικής χρήσης- στη δυτική και νότια Ελλάδα. Η διαδικασία, με την ενεργό συμμετοχή των Υπουργείων Εξωτερικών και Άμυνας, ολοκληρώθηκε στις αρχές του μήνα, με την νορβηγική εταιρεία PGS να επιλέγεται ως ανάδοχος, ανάμεσα σε οκτώ από τις σημαντικότερες διεθνώς εταιρείες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον. Η εταιρεία αυτή, θα συλλέξει δεδομένα μέσα στο προσεχές τρίμηνο, και περίπου το καλοκαίρι του 2013 θα ακολουθήσει η φάση της επεξεργασίας τους, έτσι ώστε να δημιουργηθεί μία «αποσκευή δεδομένων», που θα μας επιτρέψουν να έχουμε ασφαλή και ακριβή συμπεράσματα για τα αποθέματα της περιοχής. Ευελπιστούμε σε θετικά αποτελέσματα, για να περάσουμε άμεσα στη δεύτερη φάση, που θα αφορά πια στο ενδιαφέρον για τη συστηματική δουλειά του εντοπισμού των υδρογονανθράκων μέσω γεωτρήσεων και τελικά της εξόρυξης τους.

Παράλληλα, στις αρχές του 2012, δημοσιεύτηκε στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ η πρόσκληση για εκδήλωση ενδιαφέροντος για δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, με τη διαδικασία open door, σε τρία οικόπεδα, στο Κατάκολο, τον Πατραϊκό Κόλπο και τα Ιωάννινα. Ενδιαφέρον εκδήλωσαν 11 εταιρείες σε κοινοπρακτικά σχήματα, των οποίων οι προσφορές αποσφραγίστηκαν στα μέσα αυτού του μήνα και βρίσκονται σε διαδικασία τελικής αξιολόγησης. Οφείλουμε φυσικά να  εκφράσουμε  την ικανοποίησή μας, γιατί και για τις τρεις περιοχές εκδηλώθηκε ενδιαφέρον και από ελληνικές εταιρείες, που συμμετείχαν σε κοινοπρακτικά σχήματα με αξιόλογες διεθνείς.

Η αξιοποίηση των υδρογονανθράκων είναι μία επένδυση πολύπλοκη, υψηλής εντάσεως κεφαλαίου και τεχνολογικά απαιτητική, προϋποθέτει δηλαδή αρκετά μεγάλο διάστημα προεργασίας και αρκετά κεφάλαια διαθέσιμα. Για την επίτευξη των αποτελεσμάτων που προσδοκούμε, χρειάζονται συνεργάτες αξιόπιστοι και έμπειροι. Το νομικό πλαίσιο που διέπει τη διαδικασία αδειοδότησης στην αναζήτηση, έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, βάσει του Ελληνικού Νόμου, εξασφαλίζει αφενός τη δημόσια ωφέλεια, αλλά ταυτόχρονα παραμένει απλό και φιλικό προς τον επενδυτή.

Τέλος, η επίτευξη των κοινοτικών και εθνικών στόχων που αφορούν τον Ενεργειακό Σχεδιασμό απαιτούν δράσεις και οι δράσεις προϋποθέτουν συνεννόηση, συντονισμό, και συνεργασία. Παράλληλα, η αξιοποίηση των στρατηγικών δυνατοτήτων που διαθέτουν τα Βαλκάνια, ως σταυροδρόμι τριών ηπείρων, στον τομέα της Ενέργειας προϋποθέτουν όραμα, επιχειρησιακό σχέδιο και στρατηγικές επενδύσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, η διοργάνωση αυτού του Συνεδρίου, για την έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων στα Βαλκάνια, είναι μία ευκαιρία για ανταλλαγή χρήσιμων απόψεων και ιδεών ανάμεσα στις βαλκανικές χώρες και τον επιχειρηματικό κόσμο. Αποτελεί για μένα ιδιαίτερη χαρά, σαν πρώτος ομιλητής και οικοδεσπότης εφόσον βρισκόμαστε στην Αθήνα, να κηρύξω και επίσημα την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου, προσδοκώντας στην ανάπτυξη ενός γόνιμου και εποικοδομητικού διαλόγου.

Σας ευχαριστώ πολύ.
 

| | | | | | |